Excesso zoekt naar dé unieke invalshoek

Excesso Entertainment zet films van zichzelf EN van derden in de Nederlandse en Belgische markt. De uitgever kijkt terug op een aantal grote successen en maakt zich op voor de volgende stap.

Excesso Entertainment is twee en half  jaar geleden opgericht. Mede-eigenaar Eric Hendriks sprong in een gat dat nog niet gevuld was. “Wij zagen dat er veel titels op de plank bleven liggen bij leveranciers. Daar werd niets mee gedaan, terwijl er soms wel sprake is van potentieel. Verder kwamen er ook steeds meer rechten beschikbaar van titels waarvan wij dachten dat deze zou best interessant konden zijn voor de Benelux-markt. Het ging weliswaar
om nicheproduct, maar met een goede verpakking en slimme marketing kun je daar best geld mee verdienen. Wij (Gewoon Simpel, Dirk Meiners, Jeroen Visser, red.) hebben toen de handen ineengeslagen en een bv opgericht: Excesso Entertainment.”

Bijzondere invalshoeken

De eerste titels Sex And Death en American Summer verschenen augustus 2011 in zowel het rental- als sell-thrukanaal. Sindsdien zet Excesso maandelijks nieuwe ­films in de markt. Hendriks meldt altijd op zoek te zijn naar bijzondere invalshoeken. Zo werd rond de bioscooppremière van Django Unchained de originele Django uit 1966 uitgebracht. “Dat was zeer succesvol en we profiteerden van de marketing rondom de bioscooprelease. Hetzelfde gaat op voor het recent uitgebrachte Shades Of Gray. Hier pro­fiteren we van de hype rondom de boekenreeks.”

Het grootste succes in de korte geschiedenis van Excesso is de dvd-box Björndal Saga (Eeuwig Zingen De Bossen en Winden Waaien Om De Rotsen). De verzameling werd meer dan 35.000 keer verkocht in Nederland en Vlaanderen. De­ films zijn in de jaren tachtig op video verschenen en kennen een grote, oudere doelgroep.“Door ze te bundelen en eerst aan te bieden bij Blokker, daarna de Telegraaf en vervolgens de reguliere handel, is dit zeer succesvol geworden.” Het zijn twee voorbeelden van titels waarvan Excesso de rechten heeft gekocht en waarbij voor bijvoorbeeld artwork, preproductie en ondertiteling zusteronderneming ef­fiecient wordt ingeschakeld. Voor alle producten geldt dat Excesso de rechten voor de exploitatie op het gebied van home entertainment (dvd en Blu-ray) bezit, vaak aangevuld met de rechten voor video on demand en tv. Kolmio Media verzorgt de verkoop en distributie en treedt op als labelvertegenwoordiger.

Hoewel Excesso meestal op zoek is naar bijzondere oudere titels, staat het bedrijf ook open voor nieuwe producties. Hendriks: “Als we een mogelijk geschikte titel zien, kijken we bij wie we het kunnen aanbieden en om hoeveel units het gaat. Als dat duidelijk is, volgt een eventuele aankoop. We doen dit dus in samenspraak met de klant, oftewel een retail-, e-tail- of mediapartner. Voor nieuwe titels ligt dat anders. De eerste grote nieuwe feature­ film is de remake van de Japanse horror­ film Apartment 1303: Apartment 1303 3D, met Mischa Barton en Rebecca DeMornay. Die moet klein in de bioscoop en daarna groot weggezet worden bij retail en digitaal. Dit is het duurste project in de geschiedenis van Excesso. Wij hebben het project zo dichtgetimmerd dat het minimaal breakeven draait met dvd en Blu-ray. Al gaan we natuurlijk voor het maximale. Via video on demand en tv moet de winst komen.”